Čo má vedieť prvák?

BUDÚCI PRVÁK BY MAL VEDIEŤ:
.samostatne sa obliecť a obuť
·pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
·samostatne sa najesť a obslúžiť na WC
·správne vyslovovať všetky hlásky
·vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
·nakresliť postavu z všetkými základnými znakmi
·kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené, jednoťažnosť čiar
·vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary (aj oblé tvary)
·poznať základné farby
·spočítať predmety do „päť”
·rozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť jej obsahu
·naučiť sa naspamäť detskú pesničku alebo básničku
·vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
·orientovať sa v priestore, vie kde je „vpredu”, „vzadu”, „hore” „dole”, „vpravo”, „vľavo”.

AKO BY SA BUDÚCI PRVÁK MAL SPRÁVAŤ:
·vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
·začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové neodbieha
·na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká)
·väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
·nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti
·v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad cmúľanie prstov,ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie
·nezajakáva sa
·nepomočuje sa

!!! Je dôležité, aby dieťa začalo navštevovať školu práve vtedy, keď je zrelé a pripravené na ňu. !!!

V súčasnosti sa veľa hovorí o odklade školskej dochádzky. Odklad školskej dochádzky je opodstatnený pre deti, ktoré sú chronicky choré, majú psychické problémy alebo zaostávajú.
Avšak samotný odklad nestačí a nerieši problém dieťaťa.
U detí s odloženou školskou dochádzkou je potrebné aplikovať intervenčný program rozvíjania reči, poznania, tvorivosti, grafomotoriky a prosociálneho správania.

!!! Ponúkame Vám prípravný ročník pre deti s odloženou školskou dochádzkou.!!!

Kontakt: psychológ CŠPP 0905495001 csppporadnapk@gmail.com


Časté otázky

Vaše otázky a dotazy môžete posielať na adresu mailto:csppporadnapk@gmail.com
Odpoveď si prečítate na tejto stránke.

DIEŤA A POČÍTAČ

Je vhodne, aby sedemrocne dieta ak sa hra na pocitaci, malo zaujem len o hry typu "strielacky" (v hre su vojaci, tanky, a cielom hry je strielat a zabijat superov)? Syn ak sa chce hrat na pocitaci len "strielacky". Nehrava sa kazdy den, max.3x tyzdenne po 1hod. Mna vsak mrzi, ze vidim zmeny v spravani syna, prejavuje sa to tak, ze syn ak aj nehra hru na pocitaci, napodobnuje strielanie a mieri na hocikoho a stupnuje sa to. Skusila som synovi ukazat ine hry na pocitaci (napr. logicke hry,...) ale o tie zaujem nema. Obavam sa, ze tymito typmi hier bude stále agresivnejsi.

ODPOVEĎ
Večná téma dieťa a počítač....
Chápem Vás, aj vaše obavy....Tiež si myslím, že v jeho veku hrať tieto strieľačky je nebezpečné pre jeho psychický vývoj lebo ho môžu naučiť rovnako agresívne reagovať aj v reálnom živote, v situácii, keď bude nahnevaný, rozrušený, nespokojný alebo nešťastný. Prenos takéhoto správania do reality je najmä u menších detí pravdepodobný. Mali by ste ho naučiť rozlišovať hru od reálneho sveta. Reálny svet má byť pre neho dôležitejší ako ten virtuálny.
Takéto hry sú určené dospelým, ktorí dokážu byť nad vecou. Rovnako ako keď si pozrú v Tv krimi, nepôjdu na druhý deň do ulíc vraždiť, ani takáto hra reálne správanie dospelých nezmení.

Dôležité je nezakázať, ale vyberať primerane podľa veku.

Hry treba striedať. Je množstvo zemepisných či objaviteľských hier, hier postavených na napodobňovaní historických udalostí, športových hier a podobne. Dieťa by nemalo hrať len jeden typ hier, ale vždy hry primerané svojmu veku.
Ak sa s ním budete hrať a kontrolovať ho, uvidíte v počítači skôr pomocníka ako hrozbu. Počítač rozvíja schopnosť pozorovania, rýchlych reakcií, pomáha rozširovať vedomosti. Počítačové hry podporujú aj detskú tvorivosť, deti samy modelujú, ako má ich hrdina vyzerať, aký má byť, dotvárajú aj celé prostredie hry, hudobné pozadie. Počítačová tvorivosť by však nemala nahrádzať inú formu tvorivosti - kreslenie, modelovanie, hranie sa bez počítača. Môžete to aj skombinovať: najprv si to nakresliť na papier a potom to vytvoriť na monitore.

psychológ: Mgr.Šajbenová O.


code & design: www.gefteon.sk Copyright © Špeciálna základná škola, Pezinok, valid: xhtml, css